یادگیری زبان دوم
عماد محمد قادر؛ نورالدین یوسفی
چکیده
مطالعه حاضر به بررسی تأثیر آموزش مرحله ای و آموزش ضمنی بر مهارت های تفکر انتقادی (تجزیه و تحلیل، استنتاج، ارزیابی، استدلال قیاسی و استدلال استقرایی) زبان آموزان زبان انگلیسی به عنوان زبان خارجی پرداخته است. به همین منظور، دو گروه هر کدام با ده زبان آموز که در دوره آیلتس شرکت کرده بودند به عنوان شرکت کنندگان مطالعه حاضر انتخاب شدند. ...
بیشتر
مطالعه حاضر به بررسی تأثیر آموزش مرحله ای و آموزش ضمنی بر مهارت های تفکر انتقادی (تجزیه و تحلیل، استنتاج، ارزیابی، استدلال قیاسی و استدلال استقرایی) زبان آموزان زبان انگلیسی به عنوان زبان خارجی پرداخته است. به همین منظور، دو گروه هر کدام با ده زبان آموز که در دوره آیلتس شرکت کرده بودند به عنوان شرکت کنندگان مطالعه حاضر انتخاب شدند. یکی از گروه ها به طور تصادفی به عنوان گروه آزمایش تعیین شد و مهارت های تفکر انتقادی آنها بر اساس مدل ویگوتسکی بصورت آموزش مرحله ای تدریس شد، و گروه دیگرکه به عنوان گروه کنترل منصوب شد مهارت های تفکر انتقادی آنها به صورت آموزش ضمنی تدریس شد. مهارت های تفکر انتقادی شرکت کنندگان توسط مهارت های تفکر انتقادی کالیفرنیا ارزیابی شد. نتایج پیرسامپل تی تست نشان داد که با استفاده از آموزش مرحله ای و آموزش ضمنی تفکر انتقادی زبان آموزان زبان انگلیسی به عنوان زبان خارجی به طور قابل توجهی توسعه یافت. تجزیه و تحلیل ایندیپندنت سامپل تی تست نشان داد که دانش آموزان گروه آزمایش از نظرتفکر انتقادی بهتر از گروه کنترل عمل می کنند. نتایج مانکووا همچنین نشان داد که آموزش مرحله ای موثرتر از آموزش ضمنی در رشد مهارت های تفکر انتقادی زبان آموزان است.